Du er her:

Ny
Direktør Erlend Fuglum og Kommunikasjonssjef Hege Ramseng

Erlend er ny direktør i BROD

I dag ble det kjent: Erlend Vagnild Fuglum er den nye direktøren i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Petter Nome gir fra seg stafettpinnen etter ti år i jobben. Erlend kommer til jobben fra stillingen som nordisk kommunikasjonsdirektør i banken Santander. Tidligere har han vært sentral politiker for Senterpartiet og partner i rådgivningsselskapet First House.
  • Skrevet av: Hege Ramseng
  • Dato: 11.04.2019
  • Skriv ut

Styreleder i BROD, Harald Bredrup, er fornøyd med rekrutteringen:  - Vi er opptatt av at politikken må være kunnskapsbasert, og at politikerne forstår konsekvensene av tiltak de vurderer. Erlend har lang erfaring i å bygge bro mellom politikk og næringsliv, og vi har høye forventninger på dette området. Det skader heller ikke at han er en trivelig trønder, sier Bredrup.

Erlend vil frem mot sommeren bruke tid på å reise rundt, besøke medlemmer og bli kjent med folk. For å gi dere en forsmak på hva som venter, tok vi en rask prat med ham den første dagen på kontoret.

- Velkommen! Hvordan føles det å være på plass?

- Takk, endelig er dagen her. Jeg er ivrig etter å komme i gang, så dette føles godt!

- Du kommer til oss fra jobben som nordisk kommunikasjonsdirektør i en global bank. Hva er det som motiverer deg til å komme hit og lede laget vårt?

- Jeg vil gjerne bidra til at denne næringen får den anerkjennelsen den fortjener. Det må bli slutt på at politikken spenner bein på norsk produksjon. Jeg har lenge irritert meg over at det politiske Norge forstår så lite av hvordan næringslivet fungerer.

- Kan du utdype hva du mener når du sier vi fortjener større anerkjennelse?

Erlend tar sats – for her har han mye på hjertet.

- Tenk på alt vi bidrar med til samfunnet! Panteordningen for drikkeemballasje gjør at Norge er i verdenstoppen når det gjelder klima og miljø. Vi har den høyeste andelen sukkerfri brus i Europa. Produktutviklingen innen bryggeri går superraskt, nå er det mer enn 2.500 unike øl som brygges i Norge!

- Vi driver verdiskaping og kulturbygging gjennom produkter folk har følelser for. Det er jo fantastisk å tenke på! Alle har sin egen favoritt hverdagsdrikk. Bare prøv å ta fra en romsdaling ananasbrusen og se hva som skjer, eller for den saks skyld: Prøv å servere sodd uten ingefærøl! Samtidig vet vi at brygging er mye mer enn ren næringsvirksomhet – det handler om historie, tradisjoner, kultur og identitet. Folk brenner for de lokale ølsortene. Spørsmålet er hva politikerne brenner for! Vi må sørge for at det blir en politisk gevinst å spille på lag med oss, og tilsvarende en kostnad ved å ramme norsk produksjon av drikkevarer.

- Du sa i en samtale nylig at svenskehandelen er et symbol på en feilslått politikk. Hva mener du med det?

- Vi skal ikke moralisere over at folk flest drar til Sverige for å handle, men det er et kjempeparadoks at de samme politikerne som liker å besøke anleggene våre og komme i avisene i valgkampen har gitt oss rammevilkår som oppmuntrer til svenskehandel.

- Det er politikerne som har bestemt at norskprodusert drikke blir utkonkurrert på pris. Det er de som sluser arbeidsplasser, verdiskaping, investeringer og avgiftsinntekter ut av landet. I fjor handlet nordmenn for mer enn 15 milliarder på den andre siden av svenskegrensen. Det er en gavepakke som svensk næringsliv setter stor pris på. Vi har mye å lære av danskene. De har gjennomført flere tiltak for å redusere handelslekkasjen til Tyskland. Det har ført til økt dansk produksjon og handel, nye arbeidsplasser og investeringer og det har ført til økte avgiftsinntekter i Danmark.

- Du har bakgrunn fra både partipolitikk og kommunikasjonsbransje. Det er en omstridt kombo. De som googler deg vil se at du har stått i en og annen storm?

- Joda, både som rådgiver for folk i søkelyset og for egen del har det vært noen vindkast. Den erfaringen tar med meg inn i jobben. Men det viktigste i bakgrunnen min er at jeg gjennom jobbene har sett det gapet som eksisterer mellom politikk og næringsliv. Jeg kjenner begge sidene av det gapet, så tror jeg at jeg er godt skodd for å bygge bro.

- Hva blir det viktigste du tar fatt på nå som du begynner?

- Det aller viktigste nå er å komme meg ut i landet og besøke alle de som utgjør laget vårt. Jeg har mye å lære, og gleder meg vilt til å komme rundt. Vi står foran et lokalvalg som er en super anledning til å vise oss frem for lokale politikertopper.  Den muligheten må vi gripe på en klok måte - sammen. Utpå høsten skal vi få landet en oppdatert strategi for foreningens arbeid. Hvis strategien skal bli treffsikker må medlemmene diskutere og gi innspill.

Norske bryggerier

Se oversikt over norske bryggerier. Klikk her

Ølskolen

Lær mer om øl.
Klikk her

Bryggeri- og drikkevareforeningen | Næringslivets Hus | Middelthunsgate 27 | Majorstuen | Oslo | info@drikkeglede.no