Du er her:

Mack

Mack satser stort i 2014

Mack i Tromsø har lagt bak seg to tøffe år, med bygging av ny fabrikk, flytting og de utfordringene det har medført. – Det viste seg å bli enda tøffere enn det vi hadde trodd, sier Roger Karlsen, kommersiell direktør i Mack.
  • Skrevet av: Hege Ramseng
  • Dato: 18.03.2014
  • Skriv ut

 – Situasjonen er heldigvis nå en helt annen enn hva vi stod ovenfor for ett år siden. Fabrikken er «friskmeldt», og den nye fabrikken gir oss mange nye muligheter og konkurransefortrinn mot markedet.

Slår tilbake mot tapte markedsandeler
Det er noen av disse konkurransefortrinnene Mack nå ønsker å utnytte ved å lansere intet mindre enn 12 nyheter i februar. – Vi satser innen alle kategorier, forteller Roger Karlsen. Mack lanserer nye produkter innen øl, cider, vann og brus – og kommer samtidig med nye forpakninger på flere kjente og etablerte produkter.

-Vi tapte dessverre markedsandeler i løpet av de to årene den store flytteprosessen har pågått, sier Karlsen. Disse andelene skal vi nå ta tilbake.

Innovasjoner innen alle drikkekategorier
Den store nysatsningen til Mack i 2014 er "Isbjørn", og markedssjef Cathrine Giæver kan fortelle at det er på bakgrunn av sterke ønsker fra forbruker at Isbjørn relanseres. –Isbjørn ble tatt av markedet i 2009, og helt siden da har vi merket et voldsomt engasjement fra forbruker for å få produktet tilbake. Det har vært etablert grupper på Facebook og vi har fått utallige eposter og henvendelser om å få tilbake Isbjørn i salg.

Også Arctic Water er en stor satsning for Mack, og med ny emballasje og en ny eplesmak i 2013 har vannsalget til verdens nordligste bryggeri økt med 204 %. Giæver forteller at ambisjonene er store; å bli nest størst på vannmarkedet i Nord-Norge innen 3 år. - Vi har jo verdens beste tilgang til rent vann, og sikter til at Mack henter vannet sitt fra en vannkilde i Lyngsalpene.

Valget er nordnorsk
Roger Karlsen sier at Mack aldri før har kommet med så mange nyheter på en gang, og at forventingene i bryggeriet er store. –Dette er året hvor vi skal vise at vi er størst og viktigst i Nord-Norge. Han trekker frem at Mack selvsagt er avhengig av at nordlendingene støtter opp om både de nye produktene og de eksiterende for at Mack skal lykkes. – Vi tror og håper at folk ser verdien av å ha et lokalt bryggeri i landsdelen

Norske bryggerier

Se oversikt over norske bryggerier. Klikk her

Ølskolen

Lær mer om øl.
Klikk her

Bryggeri- og drikkevareforeningen | Næringslivets Hus | Middelthunsgate 27 | Majorstuen | Oslo | info@drikkeglede.no